Nolstrand.se

HEM ¦ OM OSS ¦ BARNEN ¦ KATTERNA ¦ GRÅLLEN ¦ MOPPEN ¦ KONTAKT
 

Traktorlänkar:

Svenska
Fergusonklubben
"Grålle
"

(ja jag är medlem...)

Ferguson TE20
Grålle

(teknisk information)

TE-20.COM
(reservdelar från
SPAREX AB)

Olssons i Ellös
(reservdelar)

MF Sverige

Veterantraktor-
klubben

(register över veterantraktorer, forum och köp & sälj)

Gråtass
(en norsk sida för
de lite yngre...)

Gråtasslauget
(en norsk sida för Grållefantaster - filmerna rekommenderas)

Holland-Brand
(en engelsk sida för
 riktiga entusiaster)

Rune Sahlbergs
Hemsida

(manualer mm.)

Stephen's Ferguson Tractor Web Page
(Australiensisk sida - läs och lär!)

Tractordata.com
(Data om de flesta traktorer)

CTVMotors
(Amerikansk sida där min grålle finns med på bild!!!!!!)

The Unofficial Harry Ferguson Web Site

The friends of Ferguson Heritage Ltd

BOWO-Schäferwagen
(tysk sida för vagnar i trä mycket fina och kanske något för framtiden..)

Lantbruksforum
(Forum köp & sälj)

Wikipedia
(Svensk artikel om Grållen - psst, kolla länken i artikeln..)

Betty Boop
(Det finns till och med en rosa Grålle! - i Wales)

Tractor Power
(din kompis i gyttjan! Och tro det eller ej, men vi har faktiskt hamnat i  tryck i tidningen jag och Grållen)

NorrlandsKaggen
(Häftiga vedeldade bastu- och badtunnor, kanske något att ha på en traktorkärra???)

GRÅLLEN
"Little Grey Fergie" eller som man säger i Norge "Gråtass"

Bastun har anlänt! Påskveckan 2008:
Läs och se mer längre ner.

Bastun redo att lastas på kärran

Teknisk data för min Ferguson TEA-20-B

Modellbeteckning: TEA-20-B
Chassinummer: TEA431658
Registreringsnummer: ECJ307
Årsmodell: 1954 , just denna modell (-B) tillverkades mellan 1951-1956
Motor:
- Antal cylindrar: 4 st. med våta foder
- Cylinderdiameter: 85 mm
- Cylinderlängd: 92 mm
- Cylindervolym: 2,088 liter
- Kompressionsförhållande: 6,0:1
- Tändningsföljd 1-3-4-2
- Normalt varvtalsintervall: 1500-2000 varv/min
- Effekt: vid 2000 varv/min 28,2 hk
Förgasare: Zenith Type 24T-2 Stigförgasare
Varvregulator: Inbyggd av centrifugaltyp
Bränsle: bensin
Tankvolym: 36 l samt 4,54 l reservförråd
Elsystem: 12V Lucas med plussjord
Hjul        Däck         Fälg     Ringtryck
- fram    4.00-19"   3.00D   1,8kg/cm2
- bak     10-28"      W9      0,8kg/cm2
Hjulbas: 1,78 m (70")

Normal spårvidd:
- fram 1,22 m (48")
- bak 1,32 m (52")

Spårviddsomställning:
- fram från 1,22 m (48") till 2,03 m (80") i steg om 10,16 cm (4")
- bak från 1,22 m (48") till 1,93 m (76") i steg om 10,16 cm (4")
Längd:
2,92 m (115")
Minsta bredd: 1,63 m  (64")
Höjd: 1,37 m (52")
Fri höljd: 0,33 m (13") under vevhuset samt 0,53 m (21") under axlarna
Vänddiameter: 4,88 m med hjälp av styrbromsar
Vikt: ca 1134 kg / tjänstevikt 1250 kg

~*~ The Nolstrands Grålle story - i kronologisk ordning ~*~


Detta är traktorbilden från annonsen som den 24/2 -07 blev Nolstrands Grålle!

 2007-02-24 Grållen köps och transporteras hem


Så här stod den i ladan och bara väntade på att bli hämtad.

Premiärturen! Lite pirrigt, men det gick lättare än väntat.

Lastning för transport till Trollhättan.
Förre ägaren körde galant upp på biltransporten.

 
Klar för avfärd!

2007-03-03/04 Premiärmek & svårstartad Grålle.

Lördag 3/3 rullades Grållen ut på garageuppfarten för premiär-mek. Inte mycket att göra så här första gången. På listan fanns bara att sätta på regnskyddet "locket" på avgasröret som jag fick kapa för att få in Grållen i garaget; bakljus + kabeldragning; reg-skylten; och verktygslådan. Och så skulle den ju startas och köras något varv med. Men icke sa nicke, den ville inte alls starta. Batteriet var nästan tomt och trots startkablar så gick det inte. Det blev en tur till "affären" och "macken" för att fixa batteriladdare, startgas, en jeepdunk med bensin o en flaska blyersättning. Väl hemma så tankades Grållen, och med hjälp av startgas och startkablar till svärmors bil så startade den direkt! Det blev en liten tur på lördagen till slut.

Söndag 4/3 Med nyladdat batteri var det "nemas problemas" att få igång Grållen. Julius vågade till och med åka med en sväng efter att först ha satt på sig sina gröna Peltor hörselkåpor.

I slutet av april fick Selma prova på att åka Grålle för första gången. Lite tveksam till en början men med ett brett leende efter avslutad tur.

2007-05-15 Vagnen.

15/5 kom så vagnen hem, återstår nu bara en hitchkrok/dragkrok till traktorn så har man traktor och vagn.

Sommarfix 2007.

Under sommaren fixades lite med Grållen. Nytt batteri, säkringsbox, tändningslampa och oljetrycksmätare. Den gamla verktygslådan monterades (skall dock målas om vid tillfälle).

2007-08-18 Maskinhistorisk dag i Vänersborg

18/8 kördes Grållen till Vänersborg (9,5 km enkel väg) och ställdes ut tillsammans med en handfull andra Grållar och Guldkalvar.

En trevlig tillställning där jag fick  mycket nyttig information om Grållar och vem som kunde hjälpa till med både det ena och andra. På hemvägen hamnade jag mitt i en inlines-tävling och fick många applåder och glada tillrop från alla åskådare!

Diverse "hemmabyggen".


Garageskylt


Vagnsskylt

     
För olika nödsituationer........


Tja, en stor planka bara för att
 

2007-12-04 Julstyling


 

2007-12-08 Julbasar på Volvo Aero

Grållen var med på Volvo Aero´s julbasar som "åkattraktion" för barnen. Ca 90-100 barn* åkte en traktortur med start o stopp utanför huvudporten.
* En del av barnen var riktigt stora, några hade till och med skägg...


I väntan på ungarna


Var god tag plats, stäng dörrarna. Ett glatt gäng barn redo för en åktur med självaste tomten.

 

2008-01-01 Projekt bastuvagn startar

Nu drar projekt "bastuvagn" igång. Meningen är att bygga en vagn med en vedeldad bastu på. Vagnen är köpt (en begagnad biltransportkärra från blocket) och bastun kommer i början av mars. Vad mer som får plats på vagnen får vi se...
Bastun kommer från
NorrlandsKaggen och är riktigt tjusig, byggd i gran.

2008-03-20 Bastun anländer

Tisdag 2008-03-18 anlände bastun från Norrlandskaggen till en gård utanför Lidköping och på skärtorsdagen hämtades den hem.

Än så länge står den provisoriskt på vagnen i väntan på bättre snickarväder... Meningen att vagnen skall byggas om lite med trätrall mm. det blir ganska hårt att stå på galvade bilramper.

Innan första brasan tändes oljades lavar och golv in allt enligt instruktionerna. Skorstenen monterades och bastuaggregatet fylldes med sten. Sedan eldades kaminen in med vidöppen dörr för det osade en del.

Bastun invigdes på självaste långfredagen och det var varmt och "skööönt".

 

Fortsättning följer....

 

Frågor och svar:

Vad ska du med en traktor till?
- Det är ju inte bara en traktor, det är en Ferguson grålle. Den är gammal, fin, charmig, vacker, häftig, kul och säkert bra till någonting.

Var ska du ha den?
- I garaget när jag inte använder den (fast jag var tvungen att korta avgasröret 15 cm för att få in den).

Vad har du tänkt göra härnäst?
- Fixa till det som behövs för att den ska vara perfekt för "någonting". Vecka 13 köptes t.ex. en liten vagn.

Vinteraktiviteter?
- 8:e december hade Grållen ett uppdrag. Då var vi nämligen på en julbasar istället för häst o vagn. Det fick bli traktor o vagn - en självklar huvud-attraktion!

Nytt projekt - bastu!
- 2008 inleds med uppstart av projekt bastuvagn. Mer om det i "The Nolstrand Grålle story"

nolstrand.se © 2006-2009